Przesypywanie z dzbanka do dzbanka to jedno z ćwiczeń życia praktycznego. Wszystkie ćwiczenia, które zawierają się w tym dziale są niezwykle istotne, ponieważ to one sprawiają, że dziecko uczy się samodzielności i niezależności. Poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń młody człowiek nabiera wprawy i coraz bardziej kontroluje swoje ruchy, aby wykorzystać je w codziennym życiu. Ćwiczenie z przesypywaniem przygotowuje dziecko do samodzielnego nalewania wody lub soku do szklanki. Przesypywanie jest ćwiczeniem wstępnym i stosuje się je dla młodszych dzieci od 2,5 lat. Kolejnym etapem będzie przelewanie wody zamiast przesypywania.
Aby dziecko chętnie powtarzało tą aktywność musi ona być atrakcyjna i co jakiś czas zmieniana. Co oznacza atrakcyjna? To znaczy, że dzbanki, które zaproponujemy dziecku powinny być ładne i zachęcające do pracy z nimi. Warto je zmieniać w miarę możliwości. Jednak najważniejsza jest wymiana materiału sypkiego, który dziecko przesypuje.
Co jest potrzebne do przygotowania całego ćwiczenia?
- Dwa małe atrakcyjne dzbanki (najlepiej przezroczyste)
- Taca
- Produkt do przesypywania (taka ilość, aby wypełnić 3/4 jednego dzbanka)
Co można przesypywać?
- ryż zwykły lub barwiony
- groch
- ciecierzyca np. pomalowana
- fasola (różne rodzaje)
- kasza manna
- cekiny
- kamyki
- pompony
- inne małe, atrakcyjne przedmioty
Cel ćwiczenia:
- Koordynacja ręka – oko
- Utrwalenie ruchu od lewej do prawej (pośrednie przygotowanie do pisania)
- Doskonalenie ruchów, dbałość, aby nic nie wysypać
Kontrola błędu:
- Materiał – rozsypanie lub nie
- Nauczyciel
Jak powinna przebiegać prezentacja? Zapraszam do obejrzenia filmu w którym pokazuję na co zwrócić uwagę.
Kiedy dziecko nabierze wprawy w wykonywaniu ćwiczenia z przesypywaniem, można delikatnie podnieść stopień trudności i zamiast przeźrczystych dzbanków użyć kolorowych. Takie dzbanki spowodują, że nie widać ich zawartości i dziecko nie będzie miało kontroli wzrokowej nad zadaniem.
Bardzo ważne jest to, aby pamiętać, że takie ćwiczenia nie mogą być oderwane od codziennego życia dziecka. Jeśli proponujemy aktywność z przesypywaniem to po krótkim czasie z ćwiczeniem dziecko powinno mieć możliwość samodzielnego nalewania soku lub wody do kubka. Na początku używamy małego dzbanka np. mlecznika z niewielką ilością płyu. Tak przygotowany dzbanek sprawi, że dziecko nie naleje zbyt dużej ilości płynu. Dziecko 2,5 – 3 letnie często ma problem z odmierzeniem odpowiedniej ilości wody dlatego należy tak przygotować ćwiczenie, alby było w stanie je wykonać.