Przesypywanie z dzbanka do dzbanka

Przesypywanie z dzbanka do dzbanka to jedno z ćwiczeń życia praktycznego. Wszystkie ćwiczenia, które zawierają się w tym dziale są niezwykle istotne, ponieważ to one sprawiają, że dziecko uczy się samodzielności i niezależności. Poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń młody człowiek nabiera wprawy i coraz bardziej kontroluje swoje ruchy, aby wykorzystać je w codziennym życiu. Ćwiczenie z przesypywaniem przygotowuje dziecko do samodzielnego nalewania wody lub soku do szklanki. Przesypywanie jest ćwiczeniem wstępnym i stosuje się je dla młodszych dzieci od 2,5 lat. Kolejnym etapem będzie przelewanie wody zamiast przesypywania.

Aby dziecko chętnie powtarzało tą aktywność musi ona być atrakcyjna i co jakiś czas zmieniana. Co oznacza atrakcyjna? To znaczy, że dzbanki, które zaproponujemy dziecku powinny być ładne i zachęcające do pracy z nimi. Warto je zmieniać w miarę możliwości. Jednak najważniejsza jest wymiana materiału sypkiego, który dziecko przesypuje.

Co jest potrzebne do przygotowania całego ćwiczenia?

  1. Dwa małe atrakcyjne dzbanki (najlepiej przezroczyste)
  2. Taca
  3. Produkt do przesypywania (taka ilość, aby wypełnić 3/4 jednego dzbanka)

Co można przesypywać?

  • ryż zwykły lub barwiony
  • groch
  • ciecierzyca np. pomalowana
  • fasola (różne rodzaje)
  • kasza manna
  • cekiny
  • kamyki
  • pompony
  • inne małe, atrakcyjne przedmioty

Cel ćwiczenia:

  1. Koordynacja ręka – oko
  2. Utrwalenie ruchu od lewej do prawej (pośrednie przygotowanie do pisania)
  3. Doskonalenie ruchów, dbałość, aby nic nie wysypać

Kontrola błędu:

  1. Materiał – rozsypanie lub nie
  2. Nauczyciel

Jak powinna przebiegać prezentacja? Zapraszam do obejrzenia filmu w którym pokazuję na co zwrócić uwagę.

Kiedy dziecko nabierze wprawy w wykonywaniu ćwiczenia z przesypywaniem, można delikatnie podnieść stopień trudności i zamiast przeźrczystych dzbanków użyć kolorowych. Takie dzbanki spowodują, że nie widać ich zawartości i dziecko nie będzie miało kontroli wzrokowej nad zadaniem.

Bardzo ważne jest to, aby pamiętać, że takie ćwiczenia nie mogą być oderwane od codziennego życia dziecka. Jeśli proponujemy aktywność z przesypywaniem to po krótkim czasie z ćwiczeniem dziecko powinno mieć możliwość samodzielnego nalewania soku lub wody do kubka. Na początku używamy małego dzbanka np. mlecznika z niewielką ilością płyu. Tak przygotowany dzbanek sprawi, że dziecko nie naleje zbyt dużej ilości płynu. Dziecko 2,5 – 3 letnie często ma problem z odmierzeniem odpowiedniej ilości wody dlatego należy tak przygotować ćwiczenie, alby było w stanie je wykonać.

Podziel się swoją opinią