Dlaczego styczeń to najlepszy moment na jej omawianie?
Cześć, Kochani! Dziś chcę podzielić się z Wami czymś, co zawsze wzbudza ogromne zainteresowanie dzieci – historią kalendarza. Dlaczego warto właśnie teraz, w styczniu, sięgnąć po ten temat?
Nowy Rok jako punkt wyjścia
Pomyślcie o tym – styczeń to moment, kiedy wszyscy naturalnie zwracamy uwagę na czas, planowanie i zmiany. Rozpoczyna się nowy rok, kalendarze są świeżo wywieszone, a my sami czujemy potrzebę ustalania celów i harmonogramów. Dzieci też to widzą! To idealny moment, by zabrać je w fascynującą podróż przez historię kalendarza.
Jak zaczynam omawiać kalendarz?
Na moim ostatnim live na Instagramie opowiedziałam o tym, jak wprowadzam dzieci w ten temat. Jeśli jeszcze nie oglądaliście, koniecznie to nadróbcie (na końcu wpisu jest link do filmu). Zaczynam od pytania: „Czy wiecie, że kiedyś Nowy Rok nie zawsze zaczynał się 1 stycznia?” Już po tym widzę, jak oczy dzieci robią się większe z ciekawości!

Krótka opowieść o zmiennych datach
Opowiadam im o starożytnym Rzymie, gdzie rok zaczynał się 1 marca, oraz o średniowiecznej Europie, gdzie Nowy Rok obchodzono na przykład 25 marca albo nawet w Wielkanoc. Dzieci są zaskoczone, że kalendarz, którego używamy dziś, ma tak długą i skomplikowaną historię. Jak to się stało, że dziś używamy kalendarza, dlaczego tydzień ma 7 dni, a miesiąc ok. 30, a także dalsze losy historyczne kalendarzy spisałam w trzech opowieściach, które znajdziecie TUTAJ.
Dlaczego dzieci to uwielbiają?
Dzieci uwielbiają historie, a kalendarz to przecież zbór niesamowitych opowieści o tym, jak ludzie na przestrzeni wieków radzili sobie z mierzeniem czasu. Wprowadzam tu elementy wizualne: pokazuję karty z ilustracjami dawnych kalendarzy, schematy cykli księżycowych czy symboliczne daty. To pobudza wyobraźnię i pozwala lepiej zrozumieć, dlaczego nasz obecny kalendarz wygląda tak, a nie inaczej.
Praca z moim materiałem edukacyjnym
Mój materiał edukacyjny o historii kalendarza został stworzony, by ułatwić Wam wprowadzenie tego tematu. Zawiera on opowieści, karty pracy, kolorowe ilustracje oraz proste eksperymenty, które dzieci mogą samodzielnie wykonać. Dzięki temu dzieci mogą na własną rękę odkrywać tajemnice czasu i rozwijać swoje zainteresowania.

Styczeń jako moment refleksji
Nie zapominajmy, że styczeń to nie tylko początek nowego roku, ale także okazja do refleksji nad tym, jak ludzie przez wieki starali się uporządkować swój czas. Warto pokazać dzieciom, jak różne kultury i cywilizacje podchodziły do kalendarza – od Babilonu, przez Egipt, aż po współczesność.
Łączenie tematów
Bardzo lubię zaraz po powrocie do szkoły po Nowym Roku łączyć temat historii kalendarza z układaniem ilości złotych pereł. Tyle pereł ile lat w kalendarzu, a później ze starszymi dziećmi przechodzę do wprowadzenia pojęć przed naszą erą i naszej ery. Wykorzystuję do tego materiały: Nasza era i przed naszą erą – łańcuch tysiąca oraz Biała wstęga – p.n.e. oraz n.e. Wydaje się, że te pojęcia mogą być trudne ponieważ w podstawie programowej znajdują się w historii. Historia jest najwcześniej w 4 klasie, ale już dzieci z 1 i 2 klasy spokojnie są w stanie zrozumieć te zagadnienia. Oczywiście wszystko zależy od tego czy będą miały prezentację dostosowaną do swojego wieku i rozwoju. Kluczowe jest również to czy będą mogły zrobić to samodzielnie.

Zaproś dzieci do odkrywania historii kalendarza!
Jeśli chcesz, aby Twoje dzieci zrozumiały:
- skąd wziął się współczesny kalendarz,
- jakich kalendarzy ludzie używali wcześniej
- po co w ogóle kalendarz
- Jak można podzielić rok (wprowadzenie do ułamków) – Rok i jego części
- Czym są pojęcia przed naszą erą i naszej ery oraz
- Żeby doświadczyły tych wszystkich pojęć
W mojej praktyce szkolnej sprawdza się uzupełnienie tych wszystkich tematów o zadania. Stawiam je na półce, aby dzieci mogły swobodnie po nie sięgać. To ułatwia organizację gdyż dzieci mogą pracować niezależnie ode mnie. Co stawiam na półkach?
Dla młodszych dzieci:
- Kalendarze kołowe (pory roku, miesiące, dni)
- Pory roku – obrazki do segregowania
- Tworzymy wspólnie kalendarz liniowy
Dla starszych dzieci:
- Obliczenia kalendarzowe poziom 1
- Obliczenia kalendarzowe poziom 2
- Zagadki – czas i kalendarz
- Cyfry i liczby rzymskie – zadania poziom 1
A przez cały rok ze wszystkimi dziećmi korzystam z wklejek do zeszytu z mini kalendarzykami. Jak to robię, możesz zobaczyć poniżej:
Zachęcam Cię do sięgnięcia po mój materiał edukacyjny. To doskonały sposób na połączenie nauki z zabawą i rozwijanie ciekawości u dzieci. Możesz go wziąć w zestawach MINI, MIDI, MAXI lub każdy materiał kupić oddzielnie.
Na koniec zapraszam Was do podzielenia się swoimi pomysłami i doświadczeniami. Podziel się doświadczeniem w komentarzach. Jak Wy wprowadzacie temat kalendarza w swoich domach czy klasach? Chętnie poczytam Wasze historie!
Do zobaczenia kolejnym wpisie! 😊