Kiedy opowiadanie Wielkiej Lekcji będziesz miała za sobą musisz być również świadoma tego co robić dalej. To nie jest tak, że opowiesz historię, masz odhaczone i na tym koniec. Zupełnie nie. Pamiętaj, że nauczyciel jest najlepiej przygotowanym otoczeniem więc zaplanuj sobie jakie tematy, które będziesz poruszać w następnych tygodniach i do czego możesz się odwoływać w ciągu roku szkolnego.
Niezaprzeczalnym przewodnikiem po tematach do rozwinięcia będzie Twoje dziecko lub dzieci z klasy. One będą pytać o różne rzeczy, którymi się zainteresowały. Słuchaj ich i eksploruj tematy razem z nimi. Nawet jeśli zapytają o coś do czego się nie przygotowałaś to nic, nie zostawiaj tego tematu na później, aż się przygotujesz i dasz świetną prezentację. Nie! Do tego czasu dziecko może stracić zainteresowanie. Lepiej weźcie wspólnie książkę i poszukajcie odpowiedzi. Jeśli nie masz książki to poszukajcie w Internecie. W ten sposób masz szansę utrzymać zainteresowanie dziecka i zachęcić je do samodzielnych poszukiwań. Bo o to nam chodzi, o samodzielne poszukiwania i odkrywania. Ty masz być tylko drogowskazem i pomagać na tyle, żeby dziecko mogło odnieść sukces.
Co jest tematycznym niezbędnikiem? Oto przykładowa lista:
- Układ Słoneczny i planety
- rodzaje planet
- gwiazdy i ich rozmiary
- powstawanie galaktyk
- kształty galaktyk (niezawodne są tutaj prace plastyczne i doświadczenia)
- rodzaje ciał niebieskich
- astronomowie (koniecznie z białą wstęgą, żeby sprawdzić kiedy oni żyli i czy się spotkali)
- stany skupienia materii (z modelem cząsteczek)
- rodzaje ciał stałych
- powstawanie czarnych dziur
- wyprawy kosmiczne, zwierzęta w kosmosie
- Słońce i księżyc (budowa)

Jakie materiały przygotować? Powyższe tematy możesz zawrzeć w postaci:
- kart wzbogacających słownictwo (karty trójdzielne)
- karty naukowe (np. budowa Słońca)
- karty z opisem (dodatkowa karta do kart z pkt. 1 lub 2 opisująca dany element)
- karty z zagadką (jeszcze jedna karta do serii powyższych punktów z tą różnicą, że nie ma w niej definicji danego elementu, zadaniem dziecka jest przyporządkowanie nazwy)
- małe książeczki (napisane przez Ciebie, na różnych poziomach trudności czytania)
- wykresy, plansze i ilustracje
- książki i czasopisma
- rekwizyty, figurki, modele itp
- pomoce naukowe



Pamiętaj o eksperymentach, które są najciekawszą częścią Pierwszej Wielkiej Lekcji. Warto przygotować sobie zestaw kart z opisem eksperymentu krok po kroku, tak aby dziecko mogło samo go wykonać. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie, na odwrocie karty z doświadczeniem, krótkiej informacji czy opisu o powstawaniu i ewolucji Wszechświata której doświadczenie dotyczy.
Koniecznie przećwicz sama wszystkie eksperymenty zanim położysz je na półkę i dasz dziecku. Czasem eksperyment wydaje się banalny, ale np. w opisie jest coś co niezbyt dokładnie zostało wytłumaczone / podane inne proporcje i już nie wyjdzie tak jak trzeba. Sama się o tym przekonałam gdy przygotowywałam eksperyment z wulkanem dla dzieci. Zrobiłam wulkan z masy solnej w którym mieściły się 3 łyżeczki sody oczyszczonej. Po pewnym czasie wulkan się zniszczył więc na półkę położyłam plastikowy, kupny wulkan. Problem polegał na tym że miał o wiele mniej miejsca na sodę i eksperyment wychodził kiepsko bo wszystko było zasypane i zalane. Mój błąd bo nie sprawdziłam eksperymentu na nowo.
Dodatkową atrakcją będzie oddzielne stanowisko w klasie do eksperymentów oraz to, że przed jego wykonaniem dziecko musi założyć fartuch, okulary i/lub rękawiczki. Zabawa gwarantowana!
Mam nadzieję, że teraz Twoje przygotowania będą łatwiejsze i bardziej poukładane. Trzymam za Ciebie kciuki i koniecznie daj znać czy wpis pomógł Ci w planowaniu?
Sprawdź w Sklepie
- Tajemnicze opowieści19,99 zł
- Karty eksperymentów – 1 Wielka Lekcja29,99 zł