fbpx

Pierwsza Wielka Lekcja i co dalej?

Kiedy opowiadanie Wielkiej Lekcji będziesz miała za sobą musisz być również świadoma tego co robić dalej. To nie jest tak, że opowiesz historię, masz odhaczone i na tym koniec. Zupełnie nie. Pamiętaj, że nauczyciel jest najlepiej przygotowanym otoczeniem więc zaplanuj sobie jakie tematy, które będziesz poruszać w następnych tygodniach i do czego możesz się odwoływać w ciągu roku szkolnego.

Niezaprzeczalnym przewodnikiem po tematach do rozwinięcia będzie Twoje dziecko lub dzieci z klasy. One będą pytać o różne rzeczy, którymi się zainteresowały. Słuchaj ich i eksploruj tematy razem z nimi. Nawet jeśli zapytają o coś do czego się nie przygotowałaś to nic, nie zostawiaj tego tematu na później, aż się przygotujesz i dasz świetną prezentację. Nie! Do tego czasu dziecko może stracić zainteresowanie. Lepiej weźcie wspólnie książkę i poszukajcie odpowiedzi. Jeśli nie masz książki to poszukajcie w Internecie. W ten sposób masz szansę utrzymać zainteresowanie dziecka i zachęcić je do samodzielnych poszukiwań. Bo o to nam chodzi, o samodzielne poszukiwania i odkrywania. Ty masz być tylko drogowskazem i pomagać na tyle, żeby dziecko mogło odnieść sukces.

Co jest tematycznym niezbędnikiem? Oto przykładowa lista:

  • Układ Słoneczny i planety
  • rodzaje planet 
  • gwiazdy i ich rozmiary
  • powstawanie galaktyk
  • kształty galaktyk (niezawodne są tutaj prace plastyczne i doświadczenia)
  • rodzaje ciał niebieskich
  • astronomowie (koniecznie z białą wstęgą, żeby sprawdzić kiedy oni żyli i czy się spotkali)
  • stany skupienia materii (z modelem cząsteczek)
  • rodzaje ciał stałych
  • powstawanie czarnych dziur
  • wyprawy kosmiczne, zwierzęta w kosmosie
  • Słońce i księżyc (budowa)

Jakie materiały przygotować? Powyższe tematy możesz zawrzeć w postaci:

  • kart wzbogacających słownictwo (karty trójdzielne)
  • karty naukowe (np. budowa Słońca)
  • karty z opisem (dodatkowa karta do kart z pkt. 1 lub 2 opisująca dany element)
  • karty z zagadką (jeszcze jedna karta do serii powyższych punktów z tą różnicą, że nie ma w niej definicji danego elementu, zadaniem dziecka jest przyporządkowanie nazwy)
  • małe książeczki (napisane przez Ciebie, na różnych poziomach trudności czytania)
  • wykresy, plansze i ilustracje
  • książki i czasopisma
  • rekwizyty, figurki, modele itp
  • pomoce naukowe

Pamiętaj o eksperymentach, które są najciekawszą częścią Pierwszej Wielkiej Lekcji. Warto przygotować sobie zestaw kart z opisem eksperymentu krok po kroku, tak aby dziecko mogło samo go wykonać. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie, na odwrocie karty z doświadczeniem, krótkiej informacji czy opisu o powstawaniu i ewolucji Wszechświata której doświadczenie dotyczy.

Koniecznie przećwicz sama wszystkie eksperymenty zanim położysz je na półkę i dasz dziecku. Czasem eksperyment wydaje się banalny, ale np. w opisie jest coś co niezbyt dokładnie zostało wytłumaczone / podane inne proporcje i już nie wyjdzie tak jak trzeba. Sama się o tym przekonałam gdy przygotowywałam eksperyment z wulkanem dla dzieci. Zrobiłam wulkan z masy solnej w którym mieściły się 3 łyżeczki sody oczyszczonej. Po pewnym czasie wulkan się zniszczył więc na półkę położyłam plastikowy, kupny wulkan. Problem polegał na tym że miał o wiele mniej miejsca na sodę i eksperyment wychodził kiepsko bo wszystko było zasypane i zalane. Mój błąd bo nie sprawdziłam eksperymentu na nowo.

Dodatkową atrakcją będzie oddzielne stanowisko w klasie do eksperymentów oraz to, że przed jego wykonaniem dziecko musi założyć fartuch, okulary i/lub rękawiczki. Zabawa gwarantowana!

Mam nadzieję, że teraz Twoje przygotowania będą łatwiejsze i bardziej poukładane. Trzymam za Ciebie kciuki i koniecznie daj znać czy wpis pomógł Ci w planowaniu?

Sprawdź w Sklepie

Podziel się swoją opinią