Pedagogika Montessori kwestię nauki czytania i pisania stawia na opak do tego co znamy z własnego doświadczenia szkolnego.
Większość z nas była uczona najpierw czytania, a następnie pisania. Montessori tę kwestię stawia w odwrotnej kolejności podążając za wrażliwymi fazami dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci uczą się najpierw pisania wyrabiając pamięć mięśniową i używając szorstkich liter.Poznają również dźwięk głoski jakiej odpowiada. Samo poznanie dźwięku głoski nie jest równoznaczne z nauką czytania. Na to będzie czas dopiero gdy dziecko samo wyjdzie z taką inicjatywą. Nauczyciel lub rodzic nie powinien zachęcać zbyt wcześnie do łączenia głosek. Gdy już przyjdzie na to właściwy moment to w koszyczku językowym powinny znaleźć się proste, trzyliterowe przedmioty, które dziecko będzie mogło opisać za pomocą głosek i liter.
Zapraszam na film, w którym pokazuję prezentację układania prostych wyrazów z ruchomego alfabetu.
Z biegiem czasu i ćwiczeń dziecko będzie potrzebowało kolejnych wyzwań i trudności. Wprowadzając coraz to trudniejsze wyrazy do koszyczka językowego dziecko pozna w końcu wszystkie trudności językowe, a wtedy przyjdzie czas na czytanie ze zrozumieniem, o którym możecie poczytać TUTAJ.